LG Philips
Metaalproductiebedrijf, hoogwaardige technologie in een krimpende markt.
Situatie:
Een bedrijfsonderdeel van LG Philips Displays lijdt een miljoenenverlies en staat op de rand van sluiten. Houding/mentaliteit: “Onze werkgever hoort voor ons te zorgen. Als ik op een andere plaats aan de lopende band moet werken, zonder dat ik het ermee eens ben, meld ik me ziek.”
Het ziekteverzuim is meer dan 15 %, er is geen vertrouwen in het management, er is een geringe scholingsbereidheid, er heerst eerder tegenwerking dan samenwerking, sterke groepjescultuur.
Nieuwe situatie:
Gefaciliteerd door BYY zijn in een periode van 2 jaar de mentaliteit en de bedrijfsresultaten enorm verbeterd. Het nieuwe paradigma is “Wij bepalen de toekomst”
De bouwstenen voor dit paradigma zijn de gezamenlijke overtuigingen: Wij staan er samen voor. De essentie is geld verdienen. Wij zijn in staat om elk product in metaalsector te maken
Elke maand komen management en staf bij elkaar om te werken aan plan waarin twee onderdelen centraal staan:
Hoe kunnen we geld verdienen door nog slimmer om te gaan met mensen, materialen, productiemiddelen, etc.
Hoe kunnen we aan toekomst bouwen door nieuwe producten te ontwikkelen en een nieuwe afzetmarkt.
Management zorgt voor continu informeren medewerkers, van positieve en negatieve ontwikkelingen. Vraagt om commitment om gezamenlijk antwoord te geven op (nog steeds) slechte marktomstandigheden. Medewerkers voelen het in hen gestelde vertrouwen en denken actief mee over hun stuk in de keten dat ze verbeteren kunnen.
Resultaten:
Het ziekte verzuim is gedaald tot 2%, medewerkers zijn overal inzetbaar, de doelstelling worden gehaald, de time to market is verkort tot 2 maanden. De werkwijze van LG Philips Displays wordt door opleidingen en andere bedrijven als “Best Practice” genoemd.